آنها چه دوچرخهای دارند؟
دوچرخه مورد علاقه قبلی تان چه بوده است؟
دوچرخه ای که داشتید و خوشتان نیامده است کدام است؟
دوست دارید با دوچرخه جدید کجاها بروید؟
اگر میخواهید با گروهی از دوستانتان بچرخید دوچرخهای مشابه آنچه آنها دارند تهیه کنید. برای مثال دوچرخه کوهستان نمیتواند به سرعت دوچرخه جادهای برود. یا مثلا دوچرخه جادهای نمیتواند روی شن و ماسه حرکت کند.
مطالعه نمایید: راهنمایی برای یک زندگی دوست محیط زیست
اگر در زمان کودکی از دوچرخه سه دنده خوشتان میآمده است شاید بخواهید دوباره آن را بخرید. اگر دوچرخه شهریای که چند سال پیش خریدید جالب نبود شاید دوست داشته باشید این دفعه دوچرخه کوهستان بخرید.
مطالعه نمایید: سهم خود را در آلودگی هوا کاهش دهید
دوچرخههای جاده مخصوص راندن روی سطوح صاف ساخته شدهاند.لاستیک آنها یکدست و باریک است و فرمان آنها سه تکه است.اینگونه دوچرخهها میتوانند برای مسابقات درون شهری استفاده شوند. معمولاً از دیگر انواع دوچرخهها سبکتر هستند.میتوان از آنها روی پیستهای آسفالت شده استفاده کرد ولی روی پیستهای خاکی راحت و روان نیستند.بیشتر این نوع دوچرخهها قابلیت حمل بار سنگین را ندارند و به همین خاطر برای حمل بار یا مسافرت مناسب نیستند.
دوچرخههای کراس یک نوع از دوچرخههای جاده هستند که برای راندن روی انواع سطوح مسطح و غیرمسطح طراحی شده اند فرمان آنها مانند نوع جادهای سه تکه است اما لاستیک آنها کمی پهنتر و برای راندن در خارج شهر بهتر است همچنین نوع ترمز آنها متفاوت است و از انباشته شدن گل و لای در چرخ جلوگیری میکند.
دوچرخههای سفری یک نوع مخصوص از دوچرخههای جاده هستند و برای راندن روی سنگفرش و خیابان طراحی شدهاند اما برای مسافتهای طولانی مناسبتر هستند همچنین پیچ و مهره و قسمتهای لازم برای حمل بار به علاوه گلگیر دارند و با اینکه فرمانشان سه تکه است اما معمولاً شاسی راحتتری دارند که به رکاب زدن در مسافتهای طولانی کمک میکند نسبت به دوچرخههای جاده عادی دندههای سنگینتری دارند که به حمل بار یا رفتن در سراشیبی کمک میکند همچنین به دلیل استحکام بالاتر برای حمل و نقل روزمره مناسب هستند.
این نوع از جدیدترین انواع دوچرخه است و به نامهای دوچرخه همه جاده، هر جاده، یا ماسهای معروف هستند و پر امکاناتترین نوع دوچرخه جادهای است به مانند دوچرخههای کراس فرمان سه تکه دارند و میتوانند لاستیک پهن داشته باشند. اما شکل شاسی آنها نسبت به کراس بلندتر و قائمتر است و به همین خاطر برای مسافتهای طولانیتر یا سفرهای کوتاه یا حمل و نقل مناسبتر هستند.
اینگونه دوچرخهها طراحی ویژهای دارند که ویژگیهای ایرودینامیک آنها را بهبود میدهد. فرمان آنها نیز طراحی ایرودینامیک ویژهای دارد که امکان خم شدن رو آنها را میدهد که در نتیجه باعث فشار کمتر باد روی بدن شما میشود مسابقات سرعتی زمانی معمولاً شروع نامنظمی دارند که در آن هر شرکت کننده به تنهایی مسابقه را آغاز میکند؛ از این رو اینگونه دوچرخه معمولاً اجازه استفاده در مسابقاتی که در آنها شرکت کنندگان زیادی مسابقه را شروع میکنند ندارند.
اینگونه دوچرخهها بیشتر قابلیتهای دوچرخههای عادی جادهای را دارند شاسی سبک و لاستیکهای باریک برای راندن راحت روی آسفالت همراه با یک فرمان صاف یا ایستاده. این دوچرخهها برای کسانی مناسب است که دوچرخهای سبک و پرسرعت میخواهند بدون فرمان سه تکه خمیده دوچرخه عادی جادهای بیشتر این نوع دوچرخهها لاستیکهای پهنتری دارند که آنها را برای راندن روی سطوح نامسطح مناسب میکند همچنین معمولاً قابلیت نصب سبد حمل بار و گلگیر دارند که آنها رأ مناسب برای حمل و نقل روزانه میکند.
این نوع دوچرخه برای راندن روی پیستهای بیضی شکل مسابقات سالنی طراحی شده است. اما برخی از کسانی که حمل و نقل روزانه میکنند این نوع دوچرخه را ترجیح میدهند به دلیل اینکه طراحی سادهای دارند و همچنین نگهداری آنها آسان است همچنین یکدنده دارند که قابلیت حرکت بدون پدال را ندارد. برای سادگی بیشتر برخی دوچرخه سواران ترجیح میدهند که حتی ترمز هم نداشته باشد به این دلیل که سیستم تک دنده ای میتواند جای ترمز عمل کند اکثر این نوع دوچرخهها فرمان سه تکه خمیده دارند که برخی دوچرخه سواران با فرمانهای ساده صاف یا ایستاده تعویض میکنند .
اینگونه دوچرخه ها برای راندن جاده های ناصاف بیرون شهری طراحی شده اند. فرمان آنها صاف یا ایستاده است و بازه دنده بسیاری سنگینی دارند که مناسب رفتن روی شیب های تند است. اکثر این نوع دوچرخه ها یک گونهای از ضد شوک در خود دارند. اینگونه میتواند برای استفاده سفری یا حمل و نقل روزانه سفارشی شود با وجود این به مانند دوچرخه های مخصوص حمل و نقل و سفر بهینه یا سبک نیستند. دوچرخه های مشهور به چاق که دارای لاستیکی بسیار پهن هستند در این دسته قرار میگیرند.
اینگونه دوچرخهها در اصل طراحی شدند برای اینکه مزیتهای نوع جادهای و کوهستان را یکجا داشته باشند. زین پهن و نرم و فرمان ایستاده آنها تجربه سواری راحتی را به ارمغان میآورد. این نوع برای سواری گاه گاهی در محل یا مسیرهای دوچرخه، مسافتهای کوتاه حمل و نقل یا پیک مناسب هستند برای راندن روی آسفالت و سنگفرش بد نیستند. اما برای راندن روی مسیرهای مسابقه آسفالت و غیره ایدهآل هستند و از طرف دیگر مناسب مسیرهای کوهستانی مسابقه نیستند لاستیکهای آنها معمولاً پهنای متوسطی و سطحی صاف دارد که مناسب راندن روی سنگفرش است و در عین حال چسبندگی کافی برای سطوح ناصاف فراهم میکند بیشتر دوچرخههای دوگانه سیستم تعلیق جلویی دارند که باعث رد کردن چاله چولههای کوچک میشود و بقیه کاملاً سفت و سخت هستند این گونه دوچرخهها سابقاً با نام کراس شناخته میشد که دیگر اینطور نیست.
این زیر مجموعهای از نوع دوگانه است که برای کسانی که قابلیتهای نوع دوگانه را به همراه حالت راندن جدیتر و مسابقهایتر میخواهند فرمانی صاف یا ایستاده دارند اما نه به اندازه نوع دوگانه: زین آنها کوچکتر و بیشتر مناسب مسابقه است اکثر این دوچرخهها سیستم تعلیق جلویی دارند. برای پیمایش مسیر محل کار تا خانه و مسیرهای مسابقه ناصاف یا سفرهای کوتاه مناسب هستند.
مشابه نوع دوگانه برای راندن گاه گاهی طراحی شدهاند و حالت سواری بسیار راحت و ایستاده دارند به علاوه زین راحت و بزرگ کروزها معمولاً لاستیکهای پهن بالنی دارند به همراه فرمانی که از نوع دوگانه ایستادهتر یا در برخی موارد عقب رفتهتر است اکثر این نوع دوچرخهها تک دنده یا سه دنده هستند که مدل ترمز قدیمی پدال معکوس دارند. برای مسیرهای روزمره کوتاه و صاف مناسب هستند. همچنین در رنگهای متنوعی تولید میشوند که باب طبع علاقهمندان دوچرخه باشند.
ایگونهای از دوچرخههای کروز است. طراحی شاسی مرتفعی دارند که پدالها را چند اینچی دورتر از زین میکند. این حالت امکان راندن با زین پایین را میدهد تا هنگام توقف راحت پای خود را روی زمین قرار دهید و در عین حال اجازه کشیدگی کامل پا را هنگام رکاب زدن میدهد .
اصطلاح دوچرخه شهری درواقع دسته خاصی از دوچرخه نیست؛ بلکه بیشتر یک نوع توضیح کلی است. نام دیگر این دوچرخهها درون شهری یا روزمره است گرچه تعداد زیادی از دوچرخههای لیست شده در اینجا برای همین منظور هستند ولی برخی افراد ذهنیت خاصی نسبت به دوچرخه شهری دارند. این دوچرخه ویژگیهای هر دو نوع کروز و دوگانه را دارد – معمولاً حالت راندن ایستاده کروز به همراه سایز چرخ دوگانه.
یک دوچرخه شهری ممکن است برخی یا همه خصوصیات زیر را داشته باشد که آن را مناسب استفاده با لباس روزمره میکند
یک دوچرخه شهری میتواند یک هاب داخلی دنده جهت سهولت استفاده و نگهداری داشته باشد. همچنین میتواند دارای یک مولد برق و لامپ جهت راندن در تاریکی باشد.
اینگونه دوچرخه به دلیل اندازه کوچکشان بین کودکان محبوبیت دارد. البته هر دو گروه بزرگسالان و کودکان از این نوع دوچرخه برای انجام حرکات نمایشی استفاده میکنند.
اینگونه دوچرخهای ایدهآل برای کسانی است که نیاز به سفر دارند و میخواهند دوچرخه خود را در یک قایق یا هواپیما جا دهند، یا کسانی که در آپارتمانهای کوچک زندگی میکنند و کمبود جا دارند همچنین برای کسانی که مسافت روزمره طی میکنند و میخواهند آن را سوار مثلاً اتوبوس کنند مناسب است. یا شاید مکانی امن برای پارک کردن آن ندارند و میخواهند آن را به محل کار خود ببرند.
اکثر این نوع دوچرخه ها چرخ های کوچکتری دارند که راندن آنها را نسبت به گونه های عادی دشوارتر میکند. با این حال اکثر هواداران این نوع دوچرخه قبول دارند که خوبی هایش به بدی هایش میچربد.
اینگونه دوچرخهها شکلی دراز و کم ارتفاع و زینی کامل به همراه یک پشتی دارند. تعداد زیادی از استفادهکنندگان این نوع دوچرخه احساس میکنند که بهترین گزینه برای راندن راحت است. اما برای استفاده در سراشیبی کار را سخت میکنند و همچنین جا به جایی آنها با وسایل نقلیه دشوار است.
اینگونه دوچرخه برای دو نفر طراحی شدهاند. در شکلهای متنوعی طراحی شدهاند، از کروز گرفته تا دوگانه که برای انواع جادهها مناسب هستند از پیست گرفته تا خیابان تا کوهستان و غیره
اینگونه برای مناسب اشخاص مسنی است که هنوز مایلند تا با توان خود جا به جا شوند و نه با وسایل موتوری، یا اشخاصی که با تعادل دوچرخه به نحوی مشکل دارند همچنین در محیطهای کاری و صنعتی که دغدغه محیط زیستی دارند محبوبیت دارند.