برای انتخاب باتری قابل شارژ از میان بیشترین زمان فعالیت، طول عمر طولانی، اندازهی کوچک و قیمت ارزان انتخاب کنید
باتری های قابل شارژ در زندگی روزمرهی ما نقش مهمی را ایفا میکنند و بدون آنها بسیاری از کارهای روزانهی ما با اختلال روبهرو میشوند. معمولترین باتریهای قابل شارژ Lead acid، NiCd، NiMH و Li-ion هستند. در ادامه خلاصهای از ویژگیهای هر یک خواهید خواند.
باتری های Lead acid یا اسید سرب
این قدیمیترین سیستم باتری قابل شارژ است. اسید سرب سخت، مقاوم و مقرونبهصرفه است ولی انرژی کمی را در خود نگه میدارد و تعداد چرخهی محدودی هم دارد. اسید سرب برای ویلچرها، اتومبیلهای زمین گلف، حاملهای کارکنان، برق اضطراری و منبع تغذیهی اضطراری یا UPS استفاده میشود. سرب سمی است و نمیتوان آن را بهصورت زباله دفن کرد.
باتری های نیکل کادمیوم یا NiCd
NiCd که بهخوبی شناخته شده است درجایی مورداستفاده قرار میگیرد که طول عمر بالا، جریان تخلیهی بالا و دمای شدید لازم باشد. NiCd یکی از محکمترین و بادوامترین باتریها است؛ این باتری تنها ترکیب شیمیایی است که شارژ فوقالعاده سریع را با حداقل بار الکتریکی ممکن میکند. کاربرد اصلی آن در ابزار برقی، تجهیزات پزشکی، هواپیمایی و UPS است. به خاطر مسائل محیطزیستی قرار است NiCd با دیگر ترکیبهای شیمیایی جایگزین شود ولی هنوز هم از این ترکیب در هواپیمایی استفاده میشود چون ایمنی بالایی دارد.نیکل-فلز-هیدرید یا NiMH
این ترکیب بهعنوان جایگزینی برای NiCd استفاده میشود و فلزهای سمی خفیفی دارد و میتواند انرژی بیشتری را در خود نگه دارد. NiMH برای ابزارهای پزشکی، اتومبیلهای هیبریدی و کاربردهای صنعتی استفاده میشود. NiMH همچنین بهصورت سلولهای AA و AAA برای عموم مصرفکنندگان در دسترس است.
باتری های لیتیوم-یون یا Li-ion
از Li-ion در بسیاری از کارها استفاده میشود که قبلاً به کمک باتریهای نیکلی و سربی انجام میشدند. برای حفظ ایمنی Li-ion به یک مدار حفاظت نیاز دارد. این باتری از انواع دیگر گرانتر است اما تعداد چرخهی بالا و نگهداری کم باعث کاهش قیمت هر چرخه نسبت به بسیاری از ترکیبهای شیمیایی دیگر میشود.
جدول 1 ویژگیهای چهار نوع باتری قابل شارژ را باهم مقایسه میکند و رتبهی آنها را در عملکرد متوسط در زمان انتشار جدول نشان میدهد. Li-ion دارای انواع مختلفی است که با مادهی فعال آنها یعنی کبالت، منگنز، فسفات و تیتانات نامگذاری میشوند.
باتری محبوبی که از این فهرست جا ماند لیتیوم-یون-پلیمر است که نام خود را از سیستم جداساز و الکترولیت منحصربهفردش میگیرد. آنها اکثراً نسخههای هیبریدی هستند که عملکرد را با دیگر باتریهای لیتیوم-یون به اشتراک میگذارند. یک باتری دیگر هم به نام لیتیوم-فلز در فهرست نیست که وقتی مشکلات ایمنی آن برطرف شوند میتواند انتخاب خوبی برای انرژی بالا و توان زیاد باشد. فقط باتریهای قابلحمل در جدول حضور دارند و باتریهای حجیمی که مثل پالایشگاه عمل میکنند در جدول جای نگرفتهاند.
جدول 1: ویژگیهای باتریهای قابل شارژ معمول. اعداد بر اساس رتبههای متوسط باتریهای تجاری در زمان انتشار جدول هستند. باتریهای تخصصی با رتبههایی بالاتر از حد متوسط در نظر گرفته نشدهاند.
ویژگی ها |
Lead acid یا اسید سرب |
نیکل کادمیوم یا NiCd | نیکل-فلز-هیدرید یا NiMH | لیتیوم-یون
یا Li-ion |
||
فسفات | منگنز |
کبالت |
||||
انرژی wh/kg |
30-50 | 45-80 | 60-120 | 150-250 | 100-150 | 90-120 |
مقاومت داخلی |
خیلی کم | خیلی کم | کم | متوسط | کم |
خیلی کم |
دوره عمر |
200-300 |
1000 | 300-500 | 500-1000 | 500-1000 |
1000-2000 |
زمان شارژ (ساعت) |
8-16 |
1-2 | 2-4 | 2-4 | 1-2 |
1-2 |
تحمل شارژ بیش از اندازه |
بالا |
متوسط | کم |
کم |
||
تخلیه خودبخود در دمای اتاق (ماه) |
5% |
20% | 30% |
<5% |
||
ولتاژ (ولت) |
2 |
1.2 | 1.2 | 3.6 | 3.7 |
3.2-3.3 |
دمای شارژ |
-20-50c |
0-45c |
||||
دمای خالی شدن شارژ |
-20-50c |
-20-65c |
-20-60c |
|||
نیازمندی نگهداری |
3-6 ماه |
تخلیه کامل هر 90 روز بعد از استفاده کامل |
نیازمندی خاصی ندارد |
|||
نیازمندی امنیتی |
دمای نسبتا ثابت |
دمای نسبتا ثابت، محافظت از فیوز |
||||
شروع استفاده از سال |
اوایل 1800 |
1950 | 1990 | 1991 |
1999 |
|
میزان سمی بودن |
کم |
خیلی زیاد |
خیلی زیاد |
|||
کارای کولومیک |
~90% |
~70% شارژ سریع ~90% |
99% |
|||
هزینه |
بالا |
متوسط |
بالا |