وبلاگ شیدو

وبلاگ سایت آگهی های رایگان شیدو

مسئولیت اجتماعی شرکت­ها

مهر 11, 1397, توسط تیم شیدو, دسته دانستنی های روز, محیط زیست, همه مطالب

مسئولیت اجتماعی شرکتمشتریان محصولات و یا خدمات یک شرکت فقط به کیفیت توجه نمی­کنند. خیلی از آن­ها مسئولیت اجتماعی شرکت را هم در نظر می­گیرند و آن­ها را با توجه به تاثیراتشان بر تغییرات اجتماعی، مسئول می­دانند. در واقع حتی شاید بعضی­ها اگر بفهمند که شرکت محبوبشان از بار مسئولیت­های اجتماعی و محیط‌زیستی شانه خالی می­کند، ممکن است از آن شرکت روی گردان شوند.

تعریف ساده­ مسئولیت اجتماعی در واقع همان قبول مسئولیت­های اجتماعی و زیست­‌محیطی شرکت­های صاحب کسب و کار است. یک برنامه­ مسئولیت اجتماعی منسجم به شرکت­ها این فرصت را می­دهد که مسئولیت‌­پذیری خود را به جامعه نشان داده و از ریسک­های غیرضروری متاثر از جامعه و محیط اطراف شرکت اجتناب کند.

برای نشان دادن اهمیت زیاد این برنامه­‌ها، کافی است که به نتیجه­ یک تحقیق که در سال 2017 درین رابطه انجام شد، اشاره شود. محققان دریافتند که بیش از 60 درصد آمریکایی‌­ها، امیدوارند که شرکت­ها در غیاب قوانین دولتی، تغییرات اجتماعی و محیطی را رقم خواهند زد. اغلب مشتریانی که مورد تحقیق قرار گرفته بودند، (87 درصد) اعلام کردند که از یک برند خاص حمایت می­کنند چرا که آن برند حامی موضوعی است که برایشان مهم است. نکته مهم‌­تر آن­که 76 درصد از شرکت­‌کنندگان گفتند که اگر شرکت محبوبشان بر خلاف ارزش­های اجتماعی و محیطی قدمی بردارد، دیگر از آن شرکت خرید نخواهند کرد.

ولی مشتریان شرکت تنها کسانی نیستند که ممکن است شرکت را تحریم کنند، بلکه مسئولیت‌­پذیری اجتماعی شرکت­ها عامل تاثیرگذاری بر تصمیم­‌گیری نخبگان برای پیدا کردن محیط کار هم هست. به بیان دیگر، نسل جدید کارمندان، به دنبال کارفرمایانی هستند که به مقولاتی مانند مردم، زمین و تمرکز دارند.

راه­هایی برای اجرایی کردن برنامه­‌های مسئولیت‌­پذیری اجتماعی

با توجه به اهمیت روزافزون مسئولیت‌­پذیری اجتماعی، شرکت­ها هم از روش­هایی برای پاسخ به این گونه دغدغه­‌ها استفاده کرده‌اند که به برخی از آن­ها اشاره می­کنیم:

تلاش­های محیط زیستی:

یکی از مواردی که تمرکز اصلی مسئولیت‌­پذیری اجتماعی شرکت را شامل می­شود، محیط زیست است. کسب­‌وکارها فارغ از نوع کارشان میزان زیادی کربن تولید می­کنند. هر قدمی که برای کاهش میزان تولید کربن بردارند، نشان از مسئولیت‌پذیری اجتماعی آن­ها دارد و برای جامعه قطعا مفید است

فعالیت­های خیرخواهانه:

شرکت­ها همچنین می­توانند از طریق کمک مالی به خیریه­‌ها مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند. کمپانی­‌های بزرگ معمولا منابع زیادی دارند که می­‌توانند به خیریه­‌های محلی کمک کنند.

رعایت اخلاقی حقوق کارگران:

شرکت­ها از طریق رفتار صحیح و عادلانه با کارمندان خود می­‌توانند مسئولیت اجتماعی خود را به عهده بگیرند. این قضیه برای شرکت­های بین­‌المللی که در کشورهای مختلف کارگر دارند و قوانین کار هم ممکن است متفاوت باشند، بیشتر صدق می‌­کند.

فعالیت­های داوطلبانه:

شرکت در فعالیت­های داوطلبانه یکی از روش­هایی است که از طریق آن شرکت­ها می­توانند انجام مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی نشان دهند.

ساخت یک کسب و کار مسئولیت‌­پذیر

پیاده‌سازی طرح‌های اجتماعی مسئولانه واقعا یک موقعیت برد-برد است. نه تنها شرکت شما به مصرف‌کنندگان و کارفرمایان این آگاهی را می­دهد که مسئولیت­های خود را به خوبی انجام داده­اید،  بلکه در جهان واقعی نیز تغییر را خواهید دید. طبق نظر کارشناسان شفافیت و صداقت در مورد فعالیت­های خود، برای جلب اعتماد مردم ضروری است. اگر تصمیمات شرکت شما همیشه پشت درهای بسته گرفته شوند، مردم شاید فکر کنند که سرنخ اصلی شرکت جای دیگری است و کمک­های خیریه­­ شما به جایی که ادعا می­‌کنید واریز نمی­‌شود. باید کارکنان خود را هم در فرآیند تصمیم‌­گیری مشارکت دهید و به آن­ها اطمینان دهید که صدایشان شنیده می­شود. اگر حتی هدف بزرگی برای کارهای خیرخواهانه ندارید، می‌­توانید ابتدا از دغدغه­‌های کارکنان خود شروع کنید. حتی باید مشتریان خود را هم وارد کنید و بهشان اجازه بدهید که به صورت مستقیم کاری که برای جامعه انجام می­‌دهید را ببینند.

اگر یک برند خبر خوبی برای به اشتراک گذاشتن، مانند مواد تشکیل دهنده ارگانیک یا محتوای بازیافتی داشته باشد، باید به مصرف‌کنندگانش اطلاع دهد. مصرف‌کنندگان حق این را دارند که  احساسات خوب در ارتباط با انجام کارهای درست را با دیگران به اشتراک بگذارند و بسیاری از نظرسنجی‌­ها نشان داده­اند که مصرف‌کنندگان تمایل دارند یک محصول پایدار را بیش از یک جایگزین متعارف خریداری کنند. اعلام این مزایا از دیدگاه تجاری برد-برد است.

در نهایت باید توجه داشت که تداوم هم بسیار مهم است. انجام پروژه­های اجتماعی باید طی زمان انجام شوند و یک باره نیستند.

 

 

خب، شما چی فکر می‌کنید؟