در ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • اظطراب
  • افسردگی
  • سفر
  • سلامت روانی

سفر میتواند هیجان انگیز، انرژی زا، آرامش بخش و حتی درآمد زا باشد. همچنین میتواند پراضطراب و  در برخی موارد باعث مشکلات روانی مانند افسردگی، نگرانی یا استفاده از مواد مخدر باشد.

شاید مجبور شوید با محیط جدید، مردم غریبه، یا حتی رسوم متفاوت سازگارشوید. برای مقابله با این مشکلات میتوانید کارهایی انجام دهید. برای نمونه، میتوانید اضطراب خود را مدیریت کنید و برنامه درمانی خود را ادامه دهید. نیز میتوانید از سفر برای بهبود وضعیت روانی خود بهره ببرید و برای اضطرابهای روانی احتمالی پیش رو برنامه‌ای بچینید.

روش مقابله با اضطراب

سفر

 

۱. در مورد مقصد خود بیشتر اطلاعات کسب کنید.

مسافرت میتواند لذت بخش و آرامش بخش یا از طرف دیگر پراضطراب باشد. شاید نگران نبود آشنای زیاد یا ندانستن رسوم یا بلد نبودن مسیر باشید. یک راه که میتواند اضطراب مسافرت را کاهش داده و برای وضعیت روان خود بهتر کنید این است که قبل از حرکت تا حد ممکن در مورد مقصد خود اطلاعات بدست آورید.

 

  •        – در مورد مکان مقصد تحقیقات کنید. آنلاین یا اینکه از طریق کتابخانه ها.
  •        – هرآنچه می‌توانید در مورد آب و هوا و زمین و مردم و زبانشان و رسومشان اطلاعات بدست آورید.
  •        – یک فهرست مکان های مورد بازدید درست کنید تا از اضطراب ندانستن اینجا کی کجا بروم رها شوید.

 

۲. اضطراب خود را هنگام سفر با دیگران مدیریت کنید.

مسافرت با کسی که معتمد شماست میتواند مزیت‌های زیادی داشته باشد. همراهان خوب میتوانند اضطراب ناشی از مسافرت نامطمئن را با اطمینان خاطر دادن و با کمک به شما برای مدیریت سلامت روانیتان رفع کنند. اگر برایتان مقدور است سعی کنید با کسی سفر کنید که حامیتان باشد نه کسی که همین الان هم موجب اضطرابتان می شود.

 

  •             -اگر با شریک سفرتان به قدر کافی راحت هستید به او بگویید که میخواهید مراقب سلامت روانی خود در طول سفر باشید.
  •             -اگر با کسی همسفر هستید که در کل موجب نگرانی شما میشود، پس بهتر است اطمینان حاصل کنید که از روش دیگر نگرانی خود را مدیریت میکنید.

 

اضطراب در سفر

 

۳. مراقب خلق و خوی خود باشید.

به این معنا که مراقب افکار و احساسات خود در هر لحظه باشید. به این معنا که در لحظه زندگی کنید. هنگام سفر مطمئن شوید که به تغییرات جزیی در خلق و خوی خویش آگاه هستید. آنجام این کار میتواند از مشکلات روانی که ممکن است پیش بیاید باخبرتان کند.

 

  •            – چندین بار در طول روز از خودتان بپرسید «الان حسم چطور است؟ چه احساساتی را تجربه میکنم؟ حس بدنم چطور است؟»
  •           – مخصوصاً حواستان را هنگام اضطراب شدید یا هنگامی که اتفاقات یا تغییرات غیر مترقبه در برنامه سفرتان به وجود می‌آید جمع کنید. مثلاً وقتی که پروازتان تأخیر دارد ببینید چطور احساس میکنید.

 

۴. فعال باشید.

فعالیت بدنی راهی عالی برای کنترل سلامت فیزیکی و اضطراب و سلامت روانیتان است. فرقی نمی کند خانه باشید یا در حال سفر کاری یا تفریحی.  فعالیت بدنی به شما کمک میکند تا تنش را رفع کنید و انرژی به شما میبخشد و خلق و خویتان را بهتر میکند.  وقتی در سفر هستید مدتی را هر روز به فعالیت فیزیکی اختصاص دهید.

 

  •          – هر روز ۵ دقیقه بعد از ناهار به پیاده روی بروید و محیط اطراف را اکتشاف کنید.
  •          – اگر امکانات رفاهی محل اقامتتان دارای باشگاه است ازش بهره ببرید و روزتان را با تمرین کوتاه شروع کنید.

 

سفر

 

۵. تمدد اعصاب تمرین کنید.

داشتن چندین راه برای تمدد اعصاب می‌تواند بسیار به اضطراب ناشی از مسافرت کمک کند. توانایی آرام کردن خودتان وقتی عصبی می‌شوید یا تنها یا نگران، به شما در کنترل سلامت روانیتان در هنگام سفر کمک شایانی خواهد کرد.

  •         – سعی کنید نفس‌های عمیق بکشید تا آرام شوید. تمرین تنفس از طریق بینی کنید: چند ثانیه نفس خود را نگه دارید و سپس به آرامی از طریق دهانتان خارج کنید.
  •         – تصور کنید در یک جای آرام هستید و در حال انجام کاری آرامش بخش هستید.

 

۶. ارتباطتان را با اعضای خانواده قطع نکنید.

خیلی غریب نیست که افراد در حال سفر احساس تنهایی و انزوا و کمی اضطراب به خاطر شرایط جدید داشته باشند. این مورد به ویژه در مورد سفرهای خارج کشور یا سفرهای طولانی صدق میکند. این موضوع میتواند به شدت به وضعیت روانی شما لطمه وارد کند و احساس افسردگی یا نگرانی را تقویت کند. می‌توانید با حفظ ارتباط با اعضای خانواده سلامت روانتان را حفظ کنید.

 

  •           – از فناوری و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. با افراد صمیمی ارتباط ویدیویی برقرار کنید. ازشان بخواهید از محیط خانه عکس و اطلاعات به شما بدهند تا احساس نزدیکی به خانه کنید.
  •           – در مورد جزییات تغییرات سفرتان به فردی در خانه اطلاع بدهید. این کار هم اطمینان خاطر شما و هم اطمینان خاطر خانواده تان را بیشتر میکند.

 

سفر کردن

 

۷. خاطرات رو بنویسید.

خاطره نویسی راهی عالی برای سند کردن سفر و خاطرات آن است. همچنین راه مناسبی برای بررسی و زدودن خاطرات بد و مشکلات است. روزی چند دقیقه را به این کار اختصاص دهید.

  •         – در مورد تجارب و فعالیت هایتان در طول سفر بنویسید. فقط به ذکر خاطرات مثبت بسنده نکنید.
  •         – در مورد وضعیت روحی و روانیتان هم بنویسید. برای مثال ممکن است در مورد تأخیر هواپیما بنویسید که « وقتی از تأخیر هواپیما باخبر شدم بسیار نگران شدم و اضطرابم بیشتر شد.”

 

روش ادامه طول درمان

 

۱. روانپزشک یا مشاور خود را در جریان بگذارید.

این کار از چند حیث مفید است. مشاور میتواند در مورد خدماتی که باید از آن در طول سفر بهره مند باشید به شما برنامه بدهد و همچنین خدماتی که باید موقتاً متوقف شوند.  همچنین میتوانند دسترسی به خدمات پزشکی را در طول سفر تسهیل کنند.

 

  •         – مثلاً میتوانید از او بپرسید: “ به زودی راهی سفر خواهم شد. آیا کار یا نکته خاصی باید را در طول سفرم باید رعایت کنم؟»

 

۲. به مصرف داروها ادامه دهید.

اگر در حال حاضر از داروی روانی استفاده میکنید آن را ادامه دهید. حس مثبتی که در سفر ایجاد می‌شود ممکن است شما را گول بزند تا دارو را قطع کنید. اما با مصرف نکردن دارو ممکن است حالات روحی شما بهم بریزد.

  •          – زمان مصرف دارو را در نظر داشته باشید تا از دستتان نرود.
  •          – یقین حاصل کنید که قبل از راه افتادن داروی کافی برای سفر دارید.
  •          – از ضوابط خطوط هوایی یا ریلی برای حمل دارو مطلع شوید.
  •          – اگر مسافرت حارجه میکنید از قوانین حمل داروی کشور مقصد باخبر شوید.

 

۳. خدمات مورد نظر را در مقصد آماده کنید.

این موضوع درسفرهای طولانی مدت بسیار حایز اهمیت است. دسترسی به خدمات مشاوره در زمان سفر میتواند بسیار در پیشگیری از مشکلات روحی کمکتان کند.

  •           – در مورد وجود و نحوه آماده کردن خدمات مورد نظر با پزشک خود مشورت کنید.
  •           – از ایشان بخواهید تا برگه های معرفی مورد نیاز جهت استفاده از مشاوران دیگر را به شما بدهند.

 

روش لذت بردن از سفر

 

سفر

 

۱. استراحت کنید.

احتمالاً در زندگی روزمره تان کلی دغدغه دارید و سرتان حسابی شلوغ است. در طول سفرتان نیز ممکن است به همان اندازه فکرتان درگیر سیر و سیاحت و گشت گذار شود. اما این کار باعث اضطراب و خستگی بیشتر خواهد شد. به جای این کار میتوانید از سفرتان به عنوان فرصتی برای استراحت و آسودگی استفاده کنید.

 

  •           – از زمان های آزاد خود برای چرت زدن یا خاطره نویسی یا مطالعه یا پیاده روی استفاده کنید.
  •           – در سفرهای کاری زمانی را برای نشستن و فکر نکردن اختصاص دهید.
  •           – تفاوت زمانی و شرایط متفاوت جغرافیایی باعث ایجاد تغییرات در بدن شما میشود. زمانی برای عادت به این اوضاع جدید اختصاص دهید.

 

۲. به خودتان برسید.

خاص به نظر رسیدن در سفر یک امر عادی است. در‌واقع چیز خوبی است. کمی رسیدگی به سر و وضعتان می‌تواند در بهبود اعتماد به نفس و وضعیت روحی کمکتان کند.

  •            – لباس تازه‌ای بخرید یا مدل موی سر جدیدی امتحان کنید.
  •           -غذاهای محلی و جدید و خاص را امتحان کنید.

 

تمدد اعصاب

 

۲. روابطتان را تحکیم کنید.

اگر با دوستی یا عشقتان سفر میکنید از سفرتان به عنوان فرصتی در جهت تجکیم روابط استفاده کنید. بودن با هم بدون وجود دغدغه های روزانه به شما کمک میکند تا بیشتر با هم خوش باشید و به همان میزان اضطراب شما را کاهش میدهد.

  •              – مثلاً روابط رومانتیک را به شریکتان ادامه دهید و داغ تر کنید.
  •              – یا اگر روابطتان تیره شده است میتوانید از سفر برای فرصت بهتر کردن اوضاع نفع ببرید.
  •              – با او در مورد نگرانی هایتان صحبت کنید. او میتواند به شما دلداری یا مشورت بدهد.